0

В ече шеста година царски вагон бере ръжда в депо на държавния вагоноремонтен завод „Трамкар“, научи „Телеграф“.

Вагонът е произведен специално за принц Кирил Преславски през 1913 г. и е трябвало да бъде част от царската композиция на цар Борис III. Проверка на „Телеграф“ установи, че реално нищо не се прави за възстановяването му.

История

Запознати с предисторията на артефакта припомнят, че вагонът, който е произведен по специална поръчка в немските заводи, след години вярна служба и престой по различни гари през 1958 година е бил включен в състава на т.нар. възстановителен влак, а през 70-те е отписан от активите на БДЖ и остава на един от коловозите на жп гара Стара Загора  като за него грижи полагат неколцина ентусиасти, даващи си сметка както за историческата стойност, така и за реалната цена.

Решение

Най-неочаквано вагонът отпътува през есента на 2017 г. за София, където уж предстояло да бъде реставриран и използван като музеен експонат, разположен край двореца Врана в близост до някогашната дворцова гара. Тогава инициативата бе на бившия зам.-кмет Тодор Чобанов, който пък твърдеше, че е съгласувал действията си с кмета Йорданка Фандъкова. Чобанов заяви пред репортер на „Телеграф“, че Столичната община отдавна водела преговори с Министерството на транспорта, а ремонтът щял да бъде за сметка на БДЖ. Вагонът бе вдигнат от коловозите със специално докаран кран, а транспортирането му изненада тогавашния областен управител Гергана Микова, която планираше той да бъде прехвърлен на регионалния исторически музей.

Замразено

„Да, вагонът е при нас, стои в едно от халетата ни, но всичко е замразено, нямаме представа защо, питайте общината!“, заявиха по телефона от ръководството на Трамкар. Потърсен по телефона, зам.-кметът Мирослав Боршош обеща да се позаинтересува за случващото се около проекта. Вагонът да бъде върнат обратно в Стара Загора и да стане част от музейната сбирка, която е предвидена в проекта за реконструкция и модернизация на жп гарата, настояват дългогодишни жепейци от Града на липите.