0

- Г-н Симеонов, как така се случи, че се оказахте единственият българин, служител в легендарния влак „Ориент експрес“. Какви са изискванията да бъдеш шафнер в тази влакова композиция?

- Попаднах в „Ориент експрес“ преди пет години посредством мой познат, от когото научих, че има обявен конкурс за персонал на влака. Всъщност до този момент самият аз не знаех, че този влак наистина съществува. Мислех, че е мит и легенда, а той се оказа, че е един музей на колела. Конкуренцията по време на конкурса беше много силна, имаше стотици кандидати за позицията, за която кандидатствах и аз. Сред изискванията, на които кандидатите трябваше да отговарят, като начало беше опитът в сферата на хотелиерството и гастрономията, а освен това и владеенето на чужди езици. Основни говорими езици на борда са английски, френски, италиански, немски, а също и други, които се използват за комуникацията между колегите и с клиентите.

- А вие самият какви езици владеете и с какво успяхте да преборите голямата конкуренция?

- Езиците, които владея говоримо и писмено, са английски, немски, италиански и френски. Но имам, разбира се, и нужда от подобрение (усмихва се). Изучавал съм ги главно в училище и по време на работата си в чужбина.

- Какви са задачите на шафнера във влака „Ориент експрес?

- Задачите на шафнера са многобройни. В началото на всяко едно пътуване се провежда брифинг на стюардите. На него се обсъждат маршрутът и дестинацията, профилът на клиентите – имат ли специални нужди и ако „да“, то какви, диети, специално меню, трансфери. Обсъждане на евентуални ВИП персони като известни певци, актьори, модели, футболисти и т.н. След което всеки шафнер поема своя вагон и започва една усилена подготовка за посрещането на гостите от дадената спирка и държава.

- По какъв маршрут най-често се движи влакът „Ориент експрес“?

- Нормалната и най-честата му дестинация е Венеция – Париж. Но има и други като Прага, Амстердам, Виена, Будапеща, Брюксел, Базел. Но най-важната и най-култовата негова дестинация е Париж – Истанбул. При нея влакът минава през България: първо през Варна, а на връщане през Горна Оряховица и Русе.

- Бихте ли разказали малко повече за влака „Ориент експрес“ като човек, който има поглед отвътре. Кои са нещата, които на вас ви направиха най-силно впечатление първия път, когато се качихте в него?

- Най-силно впечатление ми направи самата прецизност във всеки детайл на композицията, който е направен ръчно. Като се започна от кабината, та до цялостния му външен вид. Това е влакът огледало. Вижда се от километри, понеже е дълъг 490 метра и е с тежест от 900 тона. „Ориент експрес“ е създаден през 1882 г. Жорж Нагелмакерс, син на белгийски банкер, кани приятелите си на специално пътуване от 2000 км със своя луксозен влак по маршрут Париж – Виена. Пътуването продължава четири денонощия. Малко след това банкерският син основава компания за влакови пътувания, като най-известният му влак си остава „Ориент експрес“. За пръв път легендарният влак минава през България през 1883 г.

- От къде е минал?

- От Гюргево пътниците са извозени през Дунава до Русе, откъдето с влак пристигат във Варна. А оттам с ферибот пристигат в Цариград, където завършва пътуването. През 1885 г. започва движение по нов маршрут, по който се достига до турската столица с влак. По време на Първата световна война временно пътуването на „Ориент експрес“ е спряно от съображение за сигурност. Пътуванията са възобновени през 1918 г. Същото се повтаря и по време на Втората световна война. Всъщност сигурно малко хора в България знаят, че през 30-те години на ХХ век съществуват три влака: „Ориент експрес“, „Арлберг Ориент експрес“ и „Симплон Ориент експрес“. До 1962 г. обаче първият и вторият от влаковете спират да работят и остава само третият – „Симплон Ориент експрес“. И именно това е днешният влак, в който аз работя.

Много хора по света, а сигурно и в България, си мислят, че „Ориент експрес“ е просто мит и съществува единствено в книгите. Признавам си, че преди и аз мислех така. Но той е реален и е уникален, защото е единствен в света. И съществува и пътува вече повече от 100 години. Всеки един от 15-те му вагона има характер и за мен е огромна чест да работя на борда му.

- Какви са цените за пътуване с „Ориент експрес“?

- Цените за 24 часа пътуване с „Ориент експрес“ започват от 4000 паунда, най-евтиния вариант, и стигат до 50 000 паунда на човек при най-дългото ни пътуване, което включва 3 нощувки във влака и 2 в хотели в Париж и в Истанбул.

- А какви хора могат да си позволят тези стряскащи цени? Т.е. какви по професия често са вашите клиенти?

- Главно това са бизнесмени, доктори, адвокати, певци, писатели, актьори. Но има и хора, които им е мечта да се качат на този легендарен влак и събират средства цял живот, за да изпитат тази уникална тръпка. В миналото в „Ориент експрес“ са пътували държавници и световни личности като кралица Елизабет, император Франц Йосиф, ген. Шарл дьо Гол, писателите Оноре дьо Балзак, Агата Кристи и др.

- Имало ли е сред пътниците във вагона, който вие обслужвате, известни личности?

- Да, американският певец Фарел Уилиамс, френският актьор, автор на скечове Омар Сю, холивудските актьори и звезди Анджелина Джоли, Джон Траволта, футболистът Дейвид Бекъм, италианската блогърка, бизнесдама, моден дизайнер и модел Киара Ферани. Самите те по време на пътуването си често споделят, че са възхитени и се забавляват, понеже това е единствен по рода си влак, който още от самото си създаване е посещаван от аристокрацията и от „каймака на обществото“. И за тях е въпрос на чест да бъдат в него.

- Г-н Симеонов, бихте ли разказали повече за себе си. А с какво се занимавате извън шафнерството?

- За себе си мога да кажа, че съм голям любител на бодибилдинга. През 2018 г. участвах в интернационалното състезание за бодибилдъри INBA Romania и станах абсолютен шампион по натурален културизъм и пръв по точки пред много европейски държави, като победих силна конкуренция и оставих зад себе си унгарци, холандци, румънци, гърци. Но това за мене е начин на живот, а не лишения. Трябва да бъда честен и да призная, че със самата работа на влака е много предизвикателно, понеже е 24 часа обслужване и спането ми понякога е мираж. Но човек има ли воля, има и начин. Тренирал съм, докато хората във влака спят или при трансфери в хотели. Самият аз избягвам нощния живот, за да мога да си набавя пропуснатата тренировка.

- А коя е вашата любима дестинация за пътуване?

- Моята любима дестинация е Париж – Истанбул, защото е най-дълга като времетраене, седем дена. Със спирки в Париж, Виена, Будапеща, Букурещ и Истанбул. Минаваме през девет страни и прекараното време с нашите гости придобива вид на приятелство. Което при нормално пътуване като маршрута Венеция – Париж например, е малко вероятно да се случи.

- А кои от посетените от вас европейски държави са ви любими и защо?

- Всяка страна си има своите положителни и съответно негативни аспекти, но любими са ми Австрия и Италия. Във втората от тях живея близо 20 години.

- Каква е била детската ви мечта? И има ли тя нещо общо с пътуването?

- Относно детската ми мечта тя съответно се променя през годините. Аз си оставам дете, но възгледите и целите се променят с времето. Но винаги съм искал да бъда актьор или човек, свързан с киното и модата.

- Пътували ли сте през последните години с БДЖ и какво е вашето впечатление от българските влакове?

- Да, наложи ми се да пътувам с БДЖ. На който и влак да се кача, аз не мога да изказвам мнение за него, но със сигурност ние имаме нужда от модернизация и съвременна техника за бързо и сигурно придвижване. Защото това е бъдещето. Особено сега с климатичните промени това е добър вариант за пътуване.

- По време на контактите и комуникациите с пътниците на борда ставало ли е въпрос за България, ставало ли е въпрос за нашата страна и с какво свързват те името й?

- Да, често се е случвало. Когато ме питат откъде съм, откъде произлиза моето име и къде съм роден. Чужденците свързват името на нашата страна България най-често с нашето Черноморие и със ски резортите.

- Бихте ли разказали някоя любопитна и интересна случка от работата си в „Ориент експрес“?

- Преди няколко месеца имах гост от Великобритания и както на всеки клиент разказваме за самия влак и най-вече за вагона, в който се намира, какво се е случило и т.н. През цялото време клиентът се подсмихваше само и не обелваше и дума. Казваше нещо на ухото на съпругата си и тя ми задаваше различни въпроси. Зачудих се защо не ми ги задава лично на мене. Но тъй като сме професионалисти, ние не познаваме емоции и се адаптираме към ситуацията. Та в крайна сметка се оказа, че въпросният клиент е един от създателите на по-новите вагони на влака „Ориент експрес“ и е бил познат на самата Агата Кристи. По чието произведение „Убийство в „Ориент експрес“ този влак добива световна известност.