С тара Загора се радва на обновения след дългогодишен ремонт планетариум с дигитален звезден проектор и кабинет „Космически пътешествия в пространството и времето“.
Новите придобивки ще бъдат открити в четвъртък от 11 ч. в сградата на ГПЧЕ „Ромен Ролан“ от представители на община Стара Загора и Центъра за подкрепа за личностно развитие – Астрономическа обсерватория „Юрий Гагарин“. Ще присъстват също така кметът Живко Тодоров, министърът на иновациите и растежа Милена Стойчева, областният управител Ива Радева.

Ученици

Кабинетът „Космически пътешествия в пространството и времето“ е за ученици, обучаващи се в обсерваторията. „Имаме специални курсове, школа по астрономия и астрофизика, чрез която деца от старозагорските и казанлъшките училища трупат знания за Космоса“, открехва завесата към звездите проф. Алексей Стоев, директорът на Първата народна астрономическа обсерватория в България. Така малките мечтатели получават възможност да се запознаят с труда на космонавтите. Сядат пред екрана на компютъра и се превръщат в оператори на космически кораби - могат да отидат на Марс, да карат марсоход.

Лентата на първия старозагорски планетариум е прерязана през 1978 г. Работи до 24 юли 1994 г., когато в една злощастна неделя обсерваторията лумва от късо съединение в инсталацията и изгаря до основи заедно с апаратурата. „Беше много ценен, производство на заводите „Карл Цайс“ в Германия - разказа пред „Телеграф“ проф. Алексей Стоев. - След пожара много бързо се организирахме и с помощта на община Стара Загора тогавашният кмет Антон Андронов и спомоществователи успяхме да възстановим сградата. Открихме я на 4 октомври 1995 г. - има символика, на тази дата е изстрелян първият изкуствен спътник на Земята“, спомня си професорът. Трябвали обаче много средства и усилия, за да може работата да продължи.

Трудности

„Дълъг път извървяхме, с всяка следваща година цената се качваше и целта ставаше все по-непостижима“, сподели проф. Стоев, който през 2010 г. се мести на работа в БАН, напускайки Стара Загора. Да се върне го убедил кметът Живко Тодоров, който е градоначалник вече четвърти мандат. През 2017-а му се обадил и му казал: „Възстановяването на планетариума ми става лична кауза, моля те, ела си.“ Професорът се прибрал и започнали да действат по възстановяването на местната забележителност.
По инициатива на „Лайнс клуб“ и Обществен дарителски фонд в Стара Загора се провеждат няколко спомоществователски кампании, събират се около 20 000 лева.
Живко Тодоров организира благотворителен прием по повод рождения си ден и дарява цялата събрана сума за новия планетариум - над 30 000 лева. Пак тогава стотици старозагорци и местни фирми събират повече от 42 000 лева. Така звездният проектор е закупен. Всичко заедно с възстановяването на сградата струва над милион и половина лева.