0

Г олямата композиторка Зорница Попова е написала на листче емблематичния си хит „Боса по асфалта“.

Това разкрива авторът на текста Йордан Янков в книгата на Иван Георгиев „Вик за близост – звездите за своята Зорница“. На 28 ноември се навършиха 95 г. от рождението й, а догодина на 2 юни ще станат и 30 г. от загубата й. Кръгла годишнина през 2024 г. ще има и първата й композиция - „Шега“, аранжирана от Милчо Левиев, изпълнена от Естрадния оркестър на Комитета за телевизия и радио през 1964 г. До 1974 г. тя работи в симфоничния оркестър на Музикалния театър „Стефан Македонски“, където свири на контрабас.

Шанс

„От работа се връщаше повече весела, отколкото уморена. Сядаше на фотьойла си, отваряше червената си лачена чанта и от там изваждаше някакво листче. На него се виждаха сбито изписани петолиния и ситни ноти. „Докато дремя при големите паузи в дупката на оркестъра, вземе та ми хрумне някой хубав мотив. Записвам си го. После, докато пътувам в трамвая, дописвам… Виж какво е излязло“. Сяда на пианото и изсвирва някоя проста и много красива мелодия. Често се случваше това. Така на листчета дойдоха „Има шанс, няма шанс” и „Боса по асфалта”, които изпя Роси Кирилова, „Сто процента обич” – за Георги Христов, „В дългия ден, в дългата нощ” - за Кристина Димитрова, „Припомни си моето име” - за Веселин Маринов и пр. Започнах да живея с чувството, че в тези песни от листчетата, както се казва, няма празно – ставаха все свежи хитове“, разказва Йордан Янков.

Съдба

За текста на „Боса по асфалта“ поетът споделя, че го е написал, без предварително да осведоми Зорница Попова за идеята си и за формулировката на самото заглавие. „Така се случи. Тя прочете текста, без да каже нищо. После я просвирихме и изпяхме с текста.

„Добре – каза накрая. – Има нещо необичайно в текста ти, заради което би трябвало да се приеме с интерес, да се запомни. Но ще видим“. И като се върна от почивката си в Гложене, с радост ми разказваше как в Габрово видяла някакъв строител, който бос джапал в калта около строежа и си припявал много бързо популяризиралата се песен: „боса по асфалта минавам, знам, че няма мода такава”, добавя човекът, написал най-много стихове по нейните мелодии. „Въобще не вярвах, че ще има тази съдба. Но много се радвам, че именно тя ми е написала един от най-големите хитове. Зорница Попова беше много тиха, много скромна като човек, но много талантлива и не случайно един от най-големите ми хитове в моя репертоар, който и до ден-днешен ми е като визитка, е от нея - “Боса по асфалта”, първото ми дискотечно парче. Всъщност тя ми я предложи като бавна песен, но точно тогава бяха излезли „Модърн Токинг“ и правеха голям фурор. Затова й предложих да я направим в диско стил. Ванко Пеев ни препоръча Борето Чакъров за аранжимента, а през годините сме я осъвременявали няколко пъти, тъй като хората си я искат. Последния вариант направихме с Пламен Велинов и наистина, ако не я изпълня на концерта, все едно не съм пяла“, разказа пред „Телеграф“ и самата изпълнителка Роси Кирилова.

Вик

След големия успех на „Боса по асфалта“ Зорница Попова пише в същия стил такава песен и за Нели Рангелова. „Първата ми песен беше “Момче с червено яке”, а следващата, която направихме с нея, беше “Щом си вече мъж”. Това беше в периода, когато тя работеше и беше направила вече на Роси Кирилова “Боса по асфалта”, така че това “Щом си вече мъж” беше нещо като продължение на тази линия“, спомня си певицата. Затова и няколко години по-късно композиторката събира двете звезди в неочакван дует. „Тя ни извика двете и ни предложи песента „Вик за близост“. Първоначалният аранжимент обаче не ни хареса и го променихме, а тя беше много стриктна в това отношение – ако не й хареса, го връщаше. Затова и записът звучи фантастично и до днес. Издадохме я на малка плоча в началото на 1990 г., снимахме я в телевизията, но на живо я изпълнихме за първи път за 40 дни от смъртта й“, сподели пред „Телеграф“ Нели Рангелова.

19 певци дебютират с нейни мелодии

19 български певци са дебютирали в родния шоубизнес с нейни песни. Сред тях са: Мария Нейкова, Мими Иванова, Доника Венкова, Георги Христов, дует „Ритон“, Веселин Маринов, Кичка Бодурова, Мария Косара... „Зорница беше една от малкото жени композиторки, когато се запознах с нея. Когато подготвях първия си албум, съпругът ми Георги Начев ме заведе при нея, за да ми напише песен, защото в нашите среди се говореше, че тя е една от мелодиците. Първото ни съвместно заглавие беше “Всичко е песен” и така открих един прекрасен човек“, казва Роси Кирилова. „Тя беше първата композиторка, която ми предложи песен след “Златният Орфей” и тя беше първата, която направи така, че да получа предложения от бившата ГДР да записвам на немски – специално за мен да се направи песен, специално за мен да се направи текст и да участвам там в няколко музикални програми. Всъщност тя беше човекът, който винаги първа подаваше ръка на младите изпълнители и не съм първата, която го подчертава“, добавя Нели Рангелова.