П ет години след като България купи изтребители F-16 Block 70, първият направи тестови полет.
СЕФТЕ: Литна първият БГ изтребител F-16!
Той излетя от летището на завода на Lockheed Martin в Грийнвил (Южна Каролина). По време на полета бяха изпълнени голям брой системни тестове за проверка на работните и на свръхзвуковите способности на самолета. Изпитаният изтребител е първият от общо 16, които България ще получи съгласно двата договора, подписани през 2019 г. и 2022 г.
На 10 юли 2019 г. България одобри закупуването на 8 F-16 Block 70 за 1,25 млрд. долара. На 4 ноември 2022 г. бе одобрена покупката на още 8 F-16 за 1,3 млрд. долара. Самолетите ще заменят изтребителите МиГ-29, 14 от които все още са на въоръжение в 3-та авиобаза Граф Игнатиево. Поради прекъсване на контактите с производителя в Русия, с наложени санкции заради войната в Украйна, в момента от тях летят 5-6 самолета. Ето защо българските ВВС имат спешна нужда от нов изтребител, който да поеме задачите по мисията „Еър полисинг“ в интегрираната система за ПВО и ПРО на НАТО. Още повече че България е на източния фланг на НАТО и само едно море я дели от пълномащабен военен конфликт.
4-то поколение
Българските F-16 Block 70 са четвърто поколение на легендарния американски изтребител F-16 с първи полет на 2 февруари 1974 г. През годините той постепенно бе трансформиран от лек изтребител за ПВО в многоцелеви изтребител. На 15 февруари 2012 г. на Singapore airshow 2012 Lockheed Martin представи нова версия на F-16 с множество подобрения - AESA радар AN/APG-83 (с активно сканиране на антенната решетка), нов по-мощен компютър и многофункционални екрани. Това бяха „желаните подобрения“ от ВВС на САЩ и няколко международни клиенти. Бяха презентирани 2 опции - F-16V Viper - модернизационен кит за вече произведени изтребители F-16 и новопроизведени F-16 Block 70. На 16 октомври 2015 г. новият F-16V полетя за първи път с радар AN/APG-83, нов централен пиедестален дисплей, модернизиран компютър за планиране на мисии, автоматична система за избягване на сблъсък със земята и много други подобрения.
Досега китове F-16V поръчаха Тайван (144 броя); Гърция (84); Турция (80). Новопроизведени F-16 Block 70 поръчаха Бахрейн (16); Словакия (14); България (8+8); Тайван (66); Мароко (25) и Турция (40). Общо 485.
Новото
Усъвършенстваният AESA радар AN/APG-83 предоставя на Block 70 възможности за изтребител от 5-о поколение, като използва хардуер и софтуер от радарите на СТЕЛТ изтребителите F-22 и F-35. Той осигурява по-добра ситуационна осведоменост, гъвкавост, информация за метеоусловията и предоставя на пилотите безпрецедентни детайли на целевата зона. Може да се ползва за картографиране на терена под самолета, като информацията се изобразява чрез цифрови карти на големите дисплеи в кабината.
Block 70 разполага с нов централен пиедестален дисплей (CPD) с висока резолюция, който предоставя на пилотите тактически изображения и им позволява да се възползват напълно от AESA способностите на радара и данните от другите сензори. Новият CPD визуализира цветни движещи се карти, има по-големи и по-лесни за управление дисплеи с информация за ситуацията във въздух и на повърхността, с функционалност за мащабиране и възможност за превключване на информация между дисплеите, екран с данни от полетните инструменти и дисплей, монтиран на пилотския шлем. Интегрирането на прицелния контейнер Lockheed Martin Sniper и системата Legion-ES IRST (ИЧ прицел) повишава ситуационната осведоменост на пилота и спомагат за неговата оцеляемост в комплексното бойно поле на XX век.
Спасяване
Разработена от Lockheed Martin, автоматичната система за избягване на сблъсък със земята (Auto GCAS) е създадена специално за предотвратяване на катастрофи и вече е спасила живота на много пилоти и самолети F-16, откакто е в експлоатация във ВВС на САЩ от края на 2014 г. Auto GCAS е проектиран да намали инцидентите, свързани с временна загуба, от претоварване, на съзнание от пилота и последващ удар в земята. Според статистиката на ВВС на САЩ тези инциденти са 26% от загубите на самолети и цели 75% от всички смъртни случаи на пилоти на F-16.
Използване
Block 70 има безпрецедентно дълъг жизнен цикъл на фюзелажа от 12 000 часа - повече от 50% по-голям от този на досегашните F-16. Това означава високонадежден, лесен за поддръжка реактивен самолет с най-малко 40 години експлоатационен живот, без нужда от структурни ремонти през целия цикъл. Конформните горивни резервоари с увеличени запас от гориво в комбинация с подобрения двигател гарантират допълнителен обхват, без да се жертват аеродинамичните характеристики.
Новопроизведените F-16 имат структурни подобрения, които гарантират, че флотът от F-16 може да лети до 2060 г. и след това.
Какво поръча България
Съгласно договора за първите 8 F-16 Block 70 (6 едноместни и 2 двуместни) България ще получи 10 двигателя F100-GE-129D (8 монтирани, 2 резервни); 9 AESA радара AN/APG-83; 10 Link-16 (Многофункционална система за разпространение на информация) MIDS-JTRS; 4 прицелни контейнера AN/AAQ-33 Sniper; 9 бордови 20 mm оръдия M61 Vulcan с над 8000 снаряда; 8 ракети „въздух-въздух“ със среден обсег и радарно насочване AIM-120C7 AMRAAM; 12 ракети „въздух-въздух“ с малък обсег и ИЧ насочване AIM-9X Sidewinder; 48 многоцелеви пускови установки LAU-129; бомби с лазерно насочване GBU-49 Enhanced Paveway II; лазерно насочвани комплекти за „умни“ бомби JDAM GBU-54; прецизно насочвани бомби с малък диаметър GBU-39 SDB-1; свободно падащи конвенционални и учебни бомби, 9 системи за РЕБ AN/ALQ-211; 9 системи „свой-чужд“ APX-126; 18 радиостанции SATURN AN/ARC-238 UHF/VHF; 20 шлема с интегрирана прицелна система Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS) II, съвместими с очила за нощно виждане; 2 терминала ROVER (remotely operated video enhanced receiver) за предаване наземните части на информация и видео от бордовите сензори, както и друго оборудване и системи.
С втория договор България ще получи 4 едноместни F-16C Block 70; 4 двуместни F-16D Block 70; 11 двигателя F100-GE-129D (8 монтирани/3 резервни); 11 AESA радари AN/APG-83; 16 ракети „въздух-въздух“ AIM-120C-7/8; 20 ракети AIM-9X Block II; 48 пускови установки LAU-129A; 28 бомби с малък диаметър GBU-39 SDB-1; 11 оръдия M61A1 Vulcan (8 инсталирани, 3 резервни); 4 прицелни контейнера AN/AAQ-33 Sniper; 12 многофункционална самолетни и наземни терминали за Link-16 MIDS-JTRS; китове за прецизно насочване и свободно падащи бомби; лабораторно оборудване за прецизно измерване и калибриране; криптографско оборудване; прецизно навигационно оборудване и много други системи.
Димитър Ставрев, военен експерт