0

Д аиджии масово игнорират инструкциите на устройствата, задаващи маршрута на изпита по кормуване на кандидат-шофьорите.

Таблетите бяха въведени миналото лято след противоречиви дебати и настояване от бранша на автошколите маршрутът да бъде иззет от правомощията на изпитващия и да бъде нареждан независимо от него.

Идея

Приложенията маршрутизатори бяха въведени с цел да се избегне възможността изпитващите от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (широко позната като ДАИ) да влияят на това през кои кръстовища и улици трябва да премине кандидат-водачът. Първоначалната идея бе приложенията да се инсталират на таблети, които да визуализират случаен маршрут, за който нито изпитван, нито изпитващ предварително знаят.

ПАК НАДХИТРИХА СИСТЕМАТА: Хванаха цаката на джипиеса за книжка, устройствата трябваше да намалят корупцията

Очакваше се това да елиминира установените практики изпитващите да прекарват платили подкуп мераклии за книжка по маршрути, които предварително са научили наизуст.

Те трябваше съответно и да направят невъзможно изпитващият да избира специфично трудни маршрути за кандидат-водачи, които не са платили такса комфорт, или да им дава инструкции в последния миг, когато те не могат да реагират.

Система

По закон командите трябва да се дават звуково директно от електронното устройство, а изпитващият да седи на задната седалка и само да отбелязва грешки, ако има такива.

„Някога ни представиха демо версия на системата и това бе идеята. Сега обаче инспекторите от ДАИ изцяло игнорират правилата, които сами са създали, и напълно изолират електронното устройство, което противно на логиката седи в ръцете им, а не на таблото на автомобила“, съобщи за „Телеграф“  Красимир Георгиев, шеф на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ).

НОВО 20: 10 часа полигон, но след книжката

В практиката от последните месеци са известни случаи, в които даиджия за 20 минути изпит дал на кандидата 26 пъти посоки, различни от зададените от таблета. „Когато електронното устройство задава маршрута, от изпитващия нищо не зависи и той не може да „помогне“ и да „даде рамо“ на изпитвания, като го прекара по познат и лесен маршрут“, добави Георгиев. От АКАБ многократно са сигнализирали в ДАИ, но реакция до момента няма.