0

- Г-н Бонев, по време на първото заседание на СОС не беше избран председател. Изненада ли е това за вас?

- За мен това, което се случи, е напълно очаквано. Ние не сме имали никакви очаквания, че още от първия път ще бъде избран председател на общинския съвет. Тази роля доста се преекспонира, особено нейното политическо значение. По същество тя е една доста чиновническа и административна дейности и длъжност. Аз това го научих по трудния път още 2019 г., когато старите кучета - врели и кипели в политиката, след гласуването дойдоха и ми казаха: „Ей момченце, да знаеш, за председател на общинския съвет и бюджет опозицията никога не трябва да подкрепя“. Това са театрални постановки, които аз дълбоко ненавиждам, които смятам за контрапродуктивни, които смятам за дълбоко недемократични. Ако ние с нашето поведение през този мандат покажем, че има как политиката да се прави по нов начин, то тогава със сигурност ще сме направили една много сериозна стъпка напред. Ние ще проведем разговори с политическите сили, като те няма да бъдат „на ти тази позиция, дай ми тази позиция или тази подкрепа“. Те ще бъдат с цел да изработим един план минимум за следващите 4 години за София, в който да се застъпят приоритети и политики, които са важни за всички политически групи в общинския съвет. По този начин се надяваме с реални действия да демонстрираме това, което всички казаха по време на декларациите, които прочетоха при откриването на СОС - че ще бъдем конструктивни, че ще бъдем диалогични, че ще подкрепяме добрите идеи и предложения за София. Факт е обаче, че това се говореше и в предишния мандат, но аз на собствен гръб изпитах колко е трудно да убедиш управляващите тогава, когато те не разбират защо е важно опозицията също да защитава своите предложения и идеи, тъй като ние също представляваме хора в общинския съвет.

- Какви са очакванията ви за мандата?

- Очаквам да бъде сложно, целият мандат ще бъде много сложен. Просто се надявам, може би наивно, че това многообразие от политически сили и мнения по-скоро ще допринесе за развитието на София, отколкото да удари спирачка.

- Интересен факт е, че има нови формации в СОС, но въпреки това не получихте подкрепа от тях, защо се случи така? Как гласуваха те?

- Специално т.нар. коалиция „Синя София“ там няма нови играчи. Вили Лилков е бил многократно общински съветник, така че той със сигурност има доста дълъг опит в този тип политически конфигурации. В групата има и хора, които са били районен кмет на „Средец“ и т.н., т.е. там са опитни хора в политиката. Те си играят тяхната политическа игра, това е напълно очаквано и нормално. „Има такъв народ“ имаха свой кандидат за председател на СОС, той събра само гласовете на тяхната партия. Дали при следващо избиране в понеделник те ще издигнат отново свой кандидат, или ще подкрепят някого от издигнатите, това е решение, което те трябва да вземат. Ние ще проведем разговори с тях също. Поне в тези, които вече водихме, тъй като ние имахме среща с всички, без ГЕРБ, останах с впечатлението, че всички са доста конструктивни. Лошото е, когато конструктивността рязко изчезва в момента, в който се прекрачат вратите на залата на общинския съвет. Аз лично все пак призовавам и се надявам на разум, не на извиване на ръце и не на поставяне на условия, които са извън обхвата на възможности. Разбирам колко сладка може да бъде позицията на опозиция, защото съм бил в тази позиция. Въпреки че ние имаме само 23-ма съветници, всички останали се опитват да кажат: „Чакайте, вие си носите пълната отговорност, намерете си начин“, но те самите не позволяват да намерим този начин, защото не влизаме в реален разговор за политики. Ще бъде трудно. Нито на мен ми е фикс идея да бъда председател на СОС, нито с това дали съм аз или някой друг ще свърши светът. Важно е председателят да бъде в много добра координация и синхрон с Васил Терзиев като кмет на София, с районните кметове - там победихме доста безапелационно. Смятам, че моята кандидатура е подходяща за този пост и зад мен застава обединена цялата ни група от 23-ма съветници, както и Васил Терзиев като кмет. Надявам се публичният натиск върху всички сили да се гласува за председател на СОС, за да започне работата на този орган, също да доведе до някакъв резултат, който и да е избраният накрая. В по-дългосрочен план може би е време за промени в Закона за местното самоуправление, защото подобен тип блокажи са безсмислени. Например да се помисли за опция, в която ако три пъти се повтори процедура за избор на председател и не могат да се съберат гласове, на четвъртия да бъде избран този, който е събрал най-много гласове, а не мнозинство от общия брой съветници. Това има смисъл, защото в тази напрегната политическа обстановка - обжалват се избори, сглобки, несглобки, антисглобки, напълно е реален рискът всички да се закучат и да кажат - няма пък, и тогава какво правим. Тогава СОС не работи, кметът е бламиран, градът е в колапс. Ето това може да се получи. Като най-краен сценарий в закона има един член, който позволява, ако три месеца СОС не проведе заседание, той се разпуска и се насрочват предсрочни избори само за общински съвет. Това би било отвратителен сценарий, но не е невъзможен, ако от останалите политически сили продължават да се инатят или да дават воля на емоциите си вместо на разума.

- Има ли притеснение действията на Ваня Григорова, която оспорва избора на Васил Терзиев, да се увенчаят с успех? Какво би се случило, ако съдът каже, че изборът му е нелегитимен?

- Нямаме опасения, че подобен сценарий може да се реализира на практика. Проявяваме голямо уважение към легитимното право на всеки един участник на изборите да обжалва резултатите. Ние самите също обжалваме резултатите в район „Банкя“, където нашият представител не отиде на балотаж с разлика от два гласа. Ако 5000 гласа трудно могат да бъдат компенсирани дори при цялостно преброяване на всички бюлетини, то два гласа могат. Имаме опасение, че в някои от протоколите има грешки, а те могат да доведат до резултат, при който балотажът за район „Банкя“ да е бил в съвсем различна конфигурация. Предстои съдът да вземе решение по всички тези жалби и дела.

- Има ли приемственост между старите и новите районни кметове?

- В понеделник посетих две от районните администрации, в които кметове от обединението за първи път биват избрани. Там досега са били дългогодишни кметове от ГЕРБ. Много страшни неща видях. През последните дни масово напускане на ключови служители на администрацията, изпразнени кабинети, липсващи ключове за стаи, в които никой не знае какво има, няма нищо. Все едно е минал рояк скакалци, които са опоскали абсолютно всичко. Има абсурдни действия - не се дава достъп до официални фейсбук страници на районните администрации на новия кмет с обяснението, че това било на стария. Усещането е, че, първо, „след нас и потоп“ от ГЕРБ и, второ - за толкова години управление не са разбрали или са разбрали, но са решили да го пренебрегнат, че има разлика между партиите, властта, администрацията и града. Те не си принадлежат взаимно. Администрацията трябва да е надпартийна, безпартийна и тя да работи без значение кой е кмет, защото тя работи за хората. Те обаче са го направили по съвсем различен начин, в който администрацията, хората, сградата, възможността за позиции и израстване са обвързани с партийната дисциплина. Срещу такива неща се изправяме в момента.

- В момента има масова психоза в администрацията, че ще махате хора. Предстои ли чистка в администрацията?

- Психозата е изключително сериозна и тя е напълно умишлено направена. Имам информация от хора в администрацията, които са ми казвали, че са идвали и са им обяснявали, че ако те (ГЕРБ) не са на власт, всички си заминават, само те могат да управляват. Хора, с които си говоря от години в администрацията и сме имали добри взаимоотношения, ми се обаждаха да ми кажат, че съм ги сложил в списъци за премахване. Моето име се замесва, най-вече се твърди, че ПП го прави това нещо. Цялата тази психоза се направи умишлено, за да може да има напускащи, за да има хаос, паника, за да може в цялото това сиво пространство да се затворят далавери, да изчезнат документи и да се затрудни възможността за пълна ревизия, която трябва да бъде направена на районните администрации, общинските дружества и голямата община.

- Защо се отказахте да се кандидатирате за кмет на София или това го оставяте за след 4 години?

- В момента това не ми е приоритет и не го мисля. Ние победихме на тези избори - имаме кмет, имаме районни кметове и имаме най-голямата група в общинския съвет. Хората на нас ни дадоха доверието си. След 4 години какво ще се случи, никой не може да знае, както и 2019 г. никой нямаше как да предполага, че ще минем през пандемия, през огромни войни, всякакви политически конфигурации. 2019-а нямаше ИТН, нямаше ПП. Това не беше лесно решение, но за нас беше изключително важно, ако искаме да демонтираме модела на ГЕРБ в София, трябва да има обединение. Седнахме, преговаряхме много с ПП и ДБ и в крайна сметка мисля, че се спряхме на един добър кандидат за кмет, който ще бъде още по-добър кмет - Васил е страхотен професионалист, и то точно в онези неща като организация на хора и процеси, от които общината най-много страда. Нямам никакво съмнение, че много бързо ще бъдат видени резултатите от неговото кметуване. За нас беше важно да има обединение. Не искахме ние да сме пречката това нещо да се случи. Това, което е факт и е вярно, и то никога няма да се промени, това е дълбокото ми убеждение, че ако партия ГЕРБ не се реформира из основи, няма право повече да управлява София.

- Няколко пъти споменахте реформи - тя включва ли смяната на главния архитект на София?

- Главният архитект е длъжността, която се избира с конкурс. Това, което сме разговаряли в рамките на нашата коалицията, такъв конкурс да бъде обявен и съответно - нека най-добрият спечели. Главният архитект и зам.-кметовете – това е личният персонален екип на кмета. Тъй като вече имаме нов кмет, той има пълното легитимно право да избере хора, на които има доверие и с които може да работи. Ако прецени, че някой от досегашните зам.-кметове попадат в тази категория, съм сигурен, че няма никаква пречка да ги покани. Гледайки в районните администрации какво се случва, там масово заместник-кметовете напускат, без да са видели как ще работи новият кмет, може би като политически жест. Хубаво е да почваме на чисто, но когато се поискат справки, поискат се документи, няма кой да ти ги донесе, защото всички са напуснали. Това по-скоро е саботаж и той е за сметка на хората.

- Ще има ли промени в Столичния инспекторат?

- Задължително. На първо време ще остане в сегашната си структура, която е малко странна. Трябва да има работещ СОС, за да приеме нова. В Столичния инспекторат ще се работи в няколко направления. Първото е да има промяна в наредбите, отново зависещи от съвета, така че да се облекчат правилата за налагане на санкциите по различните общински наредби и да се минимизира човешкият фактор - т.е. да не се дава възможност всеки един инспектор да тълкува дали да глоби някой нарушител със 100 или 200 лева. В наредбата ясно да е записано при какви нарушения точно колко е глобата. Така премахваме възможността за тълкуване и изкушението от взимане на някой лев, за да напишеш по-ниската глоба. Второто нещо - изцяло да се преразгледат вътрешните правила за работа в инспектората, да се сложат много по-високи цели към всеки един от инспекторите, да работим за повишаване на заплатите им. Освен това служителите не чувстват подкрепата на институцията. Познавам много инспектори, които глобяват фирма за некачествено свършена работа и на следващия ден от началството им звънят да им кажат повече да не ги пипат. Затова на тези хора ще им бъде обяснено, че имат подкрепата от институцията, няма недосегаеми фирми, няма фирми, на които ще им бъдат спестявани глоби, ако такива са заслужени. Това минава през смяна на ръководството на СИ. Там беше трудоустроен Ивайло Иванов, след като го уволниха от МВР. Факт е, че този човек в тези близо две години, в които управлява СИ, не просто не подобри работата, тази институция на практика колабира, тя все едно не съществува в момента. Инспекторите значително намаляха - при 420 щатни в момента са 230. В момента тази институция генерира повече загуби отколкото печалби за общината. Разходите за заплати са четири пъти по-високи, отколкото приходите от глоби. По-добре да го закрием и с тези пари да купим камери.

- В ЦГМ предстоят ли промени?

- Там има изключително много работа, която трябва да бъде свършена. Наскоро излезе решение на КЗК за една много неизгодна обществена поръчка за контрол, по която трябва да се премине към сключване на договор за близо 6 млн. лева. За нас продължава да стои на дневен ред пълен одит на ЦГМ, както и да започне работата по сливане на транспортните оператори в единно дружество, не както е в момента те да са отделни, тъй като това означава четворни разходи и администрация. Това ще бъде доста сложен и бавен процес, защото си даваме ясна сметка, че става дума за едни около 350 - 400 млн. лева годишно, над 10 000 служители. Ние не може да си позволим да прави резки движения, защото това ще създаде твърде голям стрес в системата. Всичките директори на общинските дружества са избирани с конкурс по правила и наредба, изработени от СОС. Нашата амбиция е тези правила да ги обновим, те да бъдат много по-фокусирани върху личностните и професионалните качества на кандидатите, след което да бъдат проведени честни конкурси. Над 50 са общинските търговски дружества, като имаме доказателства за престъпления на част от хората и ако те се докажат, тогава там започват да действат други правила и процедури. Става дума за нагласени обществени поръчки, документални измами, използване на обществен ресурс за свои нужди.

Това е той:

Борис Бонев е роден на 5 юли 1988 г.

Завършил е бизнес администрация в Софийския университет

Завършил е магистратури по управление и иновации в Сорбоната

Работил е във фирма за управление на проекти и стаж в Министерството на икономиката

Работил е в Париж в големи международни компании

Независим общински съветник в Столичния общински съвет - 2019-2023

Общински съветник 2023 - 2027

Лидер на партия „Спаси София“

Градски активист и един от основателите на “Спаси метрото”