0

П ериодичен технически преглед на автомобила да може да се извършва само ако собственикът или ползвателят няма неплатени глоби към КАТ.

Това е сред ключовите проектопромени в Закона за движението по пътищата, чакащи благоволението на депутатите да бъдат разгледани и засега зарязани на трупчета заради предизборната кампания. Промените, внесени от кабинета „Денков“ в последните дни преди падането му, наред с близо стотици други предложения адресират и проблема със събираемостта на глобите.

НОВО 20: Глоба от КАТ ни спъва да си продадем колата!

Мотивът е изцяло насочен към повишаване на ефективността при изпълнение на наложените наказания.

Задължения

Предложението на Министерския съвет е служебното лице в пункта за технически преглед да откаже извършването на такъв, ако собственикът или ползвателят на докараното за преглед МПС има към същия момент неплатени задължения за заплащане на глоба или имуществена санкция. Условието е нарушението да е извършено със същото превозно средство и за него да има влязло в сила наказателно постановление, фиш или електронен фиш.

Клик

Проверката за задължение ще се извършва чрез автоматизиран обмен на информация между системата на транспортното министерство, до която пунктовете имат достъп, и тази на МВР.

ПЪЛЕН КОНТРОЛ: Цип ни спасява в тапите за морето (ВИДЕО)

„Системата е изградена, тествана и работи. Тя е де факто същата като тази, която действа вече близо 10 години за проверка на задълженията за данък МПС“, коментира за „Телеграф“ Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи, радетел за активни мерки за увеличаването на събираемостта и противник на увеличаването на размера на глобите.

Ефект

„Почти по всички линии глобите са се увеличили драстично спрямо преди 20 години. Същевременно никъде няма намаление на нарушенията. Проблемът у нас не е размерът на глобите, а огромните възможности те да не се плащат“, допълва Тодоров. Според него отказът за преглед заради неплатен данък е повишил събираемостта на налога многократно и същото се очаква да се случи и с глобите.

ПРОЦЕСЪТ ЗАЦИКЛИ: Айтита бавят тол камерите да снимат джигити

„Всичко това ще даде възможност на МВР да попълни Фонд „Пътна безопасност“ изцяло и оправдания като „няма пари“ вече ще са невъзможни. Така вече няма да има обяснение как е възможно в град с размерите на Пловдив да няма нито една стационарна камера за скорост, а в Лондон има 26 000 камери. И после се чудим защо нощем по булевардите летят мощни автомобили с 200 км/ч“, допълни Тодоров.