- Г-н Ставрев, вие първи казахте, че загиналите пилоти са изпълнявали най-вероятно фигурата от висшия пилотаж „кубинска осморка“. Къде при нейното изпълнение може да възникне евентуален проблем?
- Когато за първи път видях видеото от последните секунди на полета, не можах да си обясня каква фигура от висшия пилотаж изпълнява екипажът. Като инженер, когато срещна проблем, се допитвам до хора, които разбират повече от него. Разговарях с двама много добри пилоти, летели на L-39ZA Albatros, и те и двамата, независимо един от друг, направо казаха, че това е „кубинска осморка“. Това е комбинация от полулупинг, полутоно, отново полулупинг, отново полутоно и самолетът излиза от фигурата в посока обратна на тази, от която е влязъл в нея.
ОЩЕ ЗА ТРАГЕДИЯТА В ГРАФ ИГНАТИЕВО: Стана ясно кой е пилотирал при фаталния полет! (ВИДЕО)
- Какво ви споделиха двамата пилоти?
- Според двамата пилоти, с които разговарях, самолетът не набира достатъчно височина поради по-ниска скорост и недостатъчна начална височина. Фигурата предполага, че когато ъгълът на спускане достигне 45, следва да се изпълни полутоно (завъртане на 180 около хоризонталната ос), за да се обърне самолетът с кабината нагоре. Тук именно не им достига височина. На записа този момент се вижда ясно – мигът, в който нещо проблясква по самолета - това всъщност са отблясъци от полукрилото и от опашния стабилизатор. Вижда се, че в този момент самолетът вече е доста ниско. След това вече няма височина самолетът да „пречупи“ траекторията и отново да поеме нагоре за втората част от фигурата.
- Вие общувате с много пилоти. Може ли да кажете според тях какво се е случило в небето над Граф Игнатиево в петък 13-и?
- Не искам да спекулирам с причините за катастрофата. Следствието и Военна прокуратура разполагат с цялата документация, с полетния план, с разговорите между контролната кула и екипажа, с данните от радарите и висотомерите, с кадрите на десетките фотографи и видеооператори, които са присъствала на катастрофата, скоро и с показанията на черната кутия. От въпросното видео се чува, че двигателят работи до последно, което ме кара да мисля, че не е имало проблем с него.
Познавах майор Димитров, вземал съм интервю от него, срещали ли сме в 12-а авиобаза Долна Митрополия. Не мисля, че е самоубиец. Вече се знае, че на ст. лейт. Дункин е предстояла сватба, приятелката му чака дете от него, така че също не се вписва в профила на самоубиец. Това, че не се катапултират, вероятно се дължи на факта, че до последния момент са се борили да изведат самолета нагоре и са пропуснали момента да задействат катапулта.
ТРАГЕДИЯТА „ГРАФ ИГНАТИЕВО”: Разпитаха 20 военни за загиналите пилоти!
- Предположихте, че е възможно да е имало проблем с тягите. Може ли да обясните така, че и обикновените хора да разберат?
- Друго едно обяснение е, че може тягите (системата, която предава механично командите на пилота към управляващите плоскости на самолета - кормилата за посока и височина) може да се отказали и така реално да не са изпълнили подаваните команди, въпреки че миг преди това са участвали в изпълнението на полутоното. Пак казвам, отговори на всички тези въпроси трябва да даде Военна прокуратура, защото тя разполага с най-пълната и точна информация.
Съученикът на загиналия пилот - Илиян: С Венци и брат му играехме на война в гората
- Беше обявено, че разбилият се самолет L-39 е минал ремонт в Чехия, както и преди самия тренировъчен полет е бил прегледан от инженери. Колко процента е вероятността причината за инцидента да е техническа при това положение?
- Катастрофиралият борд 207, заедно с борд 213, бяха приети през юни 2024 г. след капитално-възстановителен ремонт, извършен от производителя Aerovodohodi в Чехия. Самолетът активно летя в следващите 2,5 месеца, така че, ако е имало някакъв проблем след ремонта, той трябваше да се е проявил отдавна.
- Военна прокуратура-Пловдив обяви, че версиите са 3 – човек-грешка, технически проблем или неправилно подадени команди от командния център. Какви команди се подават по време на такъв полет и възможно ли е чрез неадекватни команди да се обърка полетът?
- Пак повтарям, отговори трябва да даде Военна прокуратура. Ако самолетът не е набрал достатъчно височина, ръководителят на полета, който го е наблюдавал на радара, а и визуално, защото това става в района на летището, е трябвало незабавно да заповяда на екипажа да прекъсне изпълнението на фигурата и да я повторят отново.
Три версии за катастрофата в Граф Игнатиево, самолетът паднал на метри от склад с ракети
- Според експерти черната кутия на самолета ще бъде разчетена за не по-малко от 3 месеца, защото ще бъде пратена и в Чехия. Какво очаквате да се разкрие от нея освен последните думи на пилотите?
- Черните кутии дават информация за параметрите на полета и за разговорите между екипажа и контролната кула. Въпросът е следователите да разкрият на тяхна база обективната истина и да направят верните изводи.
- Мислите ли, че разследването за инцидента ще стигне докрай? Питам ви на база думите на военния прокурор майор Христо Анчев, който посочи, че военните не искат да съдействат много.
- Надявам се искрено в това. Най-малкото го дължим на другите пилоти от 12-а авиобаза, а на всички във ВВС. Защото, ако не се разкрие обективната истина, рискуваме да се повтори катастрофата, независимо дали става въпрос за технически проблем или за проблем в обучението на пилотите. Още повече че инструкторите от 12-а авиобаза обучават курсантите от ВВВУ „Г. Бенковски“, които ще управляват новите F-16 Block 70.
ТРАГЕДИЯТА „ГРАФ ИГНАТИЕВО”: Вижте кадри от самолетната катастрофа! (ВИДЕО)
- Трябва ли при такива инциденти някой от висшето ръководство да подаде оставка и да понесе отговорност, дори да не е пряко виновен?
- Това е въпрос на лична преценка.
- Помните ли кой се оказа виновен и кой е понесъл наказателна отговорност за инцидента със загиналия майор Терзиев?
- Според мен там нещата се заметоха под килима. Знам, че следствието бе възобновено, след като бе погасено по давност от 2 години, но не съм чул да има някакъв резултат. Виждал съм заповедта за стрелбите във въпросната нощ и в нея черно на бяло пише, че стрелбата трябва да се извърши на височина 4000 метра. Кой изпраща майор Терзиев да гони на височина 1900 m осветителната бомба, чийто парашут не се е разтворил напълно и тя пада с по-висока скорост от допустимата, не стана ясно. Още повече че на тази височина няма радарна видимост от радарите и другите радиотехнически средства на летище Балчик, откъдето е ръководен полетът. А в това време на полигон Шабла имаше поне 7 радара, но те не работеха. По същия начин се заметоха нещата и с катастрофата със Су-25К на летище Безмер. През октомври 2023 г. бе обявено, че е внесено обвинение и оттогава нищо.
- Какво е състоянието на ВВС в момента?
- Тежко - липса на изправна летателна техника, липса на пилоти, тежко е състоянието и на Зенитноракетни войски и на Радиотехнически войски, които работят в условията на тотална липса на резервни части и на ремонти с техника от средата на Студената война. Инженерите и техниците правят чудеса от храброст, но това вече не стига да съживяват 40-50-годишната техника. И двете структури дават дежурства 24/7 365 дни в годината, тази даже 366 дни.
ТРАГЕДИЯТА „ГРАФ ИГНАТИЕВО”: Загиналият пилот ст. лейтенант Дункин стягал сватба, чакал бебе
- Колко самолета и вертолета летят реално и колко са на земята?
- Това все пак е военна тайна, но всички видяхме очевидното - в началото на ремонта на пистата в Граф Игнатиево до летище Крумово прелетяха 4 МиГ-29 - 2 бойни и 2 „спарки“ (бел. ред. - двуместни учебно бойни) от общо 13 на въоръжение. През противопожарния сезон на 2024 г. пожари от въздуха гасиха един Ми-17 (от 6 на въоръжение) и един AS532AL Cougar. Вторият Cougar дежуреше по АСР (аварийно-спасителни работи), а на въоръжение се водят 12 броя.
- Колко средства са нужни, за да се осигури поне необходимият минимум за нальот на летците?
- Разчетите го правят ВВС и МО, те трябва да кажат точните числа. Само да обърна внимание, че пилотите от партньорските държави от НАТО, които летят на F-16, имат по около 120-150 часа годишно. Интересно колко ще осигури МО на България за нашите пилоти, които ще летят на F-16 Block 70, защото тук става въпрос за система за обучение и подготовка, която не може да се „побългарява“.
Това е той:
Роден е на 8 април 1970 г. в София
Завършва 18-о ЕСПУ „Кирил и Методий“, а след това 1-ва английска езикова гимназия със сребърен медал
Учи в ТУ-София, специалност „Технология на машиностроенето и металорежещи машини“
В издателство „Еър груп 2000“ работи от 1999 г. като мениджър „Маркетинг и реклама“, след 2008 г. е и редактор в сп. „Клуб КРИЛЕ“
Интересува се активно от процесите в Българската армия, както и от военна техника и технологии
Виктория Пенкова